lördag 5 december 2009

Skägg, folköl och lussebullar

Förra helgen hälsade jag på Anton i Sjövik.
Påväg till honom började det skaka lite konstigt i bilen så jag stannade och i mina nyinköpta högklackade skor (och även i övrigt ganska uppklädda outfit) började jag hissa upp bilen för att kontrollera att däcken satt ordentligt fast. Då kom det en kille som stod och väntade på bussen en bit bort och undrade om jag ville ha hjälp. Älskar att det är så enkelt att få hjälp om man är tjej och har problem med bilar. Dock fixade jag det bra själv, han stod mest och tittade på och jag kände mig som en självständig kvinna.
I bilen lyssnade jag på Så Dumt! - Av Mia Törnblom.
Väl framme vid Anton fick jag ett väldigt mysigt mottagande och mycket efterlängtad närhet.
I princip hela fredagskvällen spenderades sen i Östergårdens kök. Vi hängde med David (killen som satsar på att bli med i Batmanklubben), Christoffer och Simon och snackade och skrattade massa. Det var intressant att spana in alla medverkande i skäggtävlingen och hur deras skäggväxt uppför sig mot dem.

På lördagen drog vi och shoppa på Coop inne i Avesta och lyssna på Mia Törnblom i bilen.
Vi tappade bort inköpslistan till lussebaket och försökte återkallade den i minnet. Vi kom ihåg allt utom Saffran…
Missade systemet så det fick bli folkisar och när vi kom tillbaka ställde jag påsen med ölen på bordet i köket vilket man tydligen inte ska göra eftersom att det är noll procent tolerans av alkohol på Sjövik. Killarna var t.o.m. lite fundersamma över om det va okej att dricka 2.2% ig glögg..
Senare tittade vi (jag halvsov dock) på Svart katt, vit katt på Åker. Efter filmen (som i övrigt var väldigt urspårad det jag såg av den) var slut var det fest på Åker med folköl, nostalgilåtar, högläsning ur ”Det erotiska kroppsspråket”, hissparty m.m.

Under söndagen bakade vi lussebullar som inte jäste och lyssnade på jullåtar och skrattade åt nått klipp med en kille som sjöng O helga natt! superfalsk (typisk musikfolkshumor men faktiskt ganska kul). Det bjöds över huvudtaget på många musikskämt under helgen.
Sen på kvällen var det adventsfika på Åker och vi tog med våra ojästa lussebullar dit och trängde ihop oss runt bordet med det första adventsljuset tänt. Eftersom de flesta av folket var musikare drogs det igång en fyrstämmig kör lite spontant vid köksbordet och sångerna vad givetvis julsånger. Mysighetsfaktorn var hög!






Det pågår en charmig skäggtävling på Sjöviks folkhögskola och såhär ser Anton ut efter ca 1 månads odling

Disk -och städkrig verkar vara någonting som ALLTID ingår på alla folkhögskolors internat

Lussebak, julmusik och tjyvätande av degen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar